تغذیه و وزن مناسب کودک

تغذیه و وزن مناسب کودک

وزن مناسب و تغذیه در زندگی مهم است و امروزه والدین، مربیان و پزشکان در تلاشند تا به متناسب بودن کودکان بیشتر کمک کنند. زمانی که یک فرد در جامعه وزنی متناسب داشته باشد می‌تواند هر لباسی بپوشد هر ورزشی انجام دهد و در هر مجلس و دور همی به راحتی حضور پیدا کند. توجه به وزن کودک از بدو تولد به والدین توصیه می‌شود و ایجاد عادت‌های غذایی سالم در کودک، دوری از غذا های پر کالری و چرب و عادت دادن کودک به ورزش و فعالیت های روزانه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در این مطلب چند مورد را به شما توصیه می‌کنیم.

۱- تنوع غذایی:

با ایجاد تنوع غذایی شما تمامی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کنید و این تنوع باعث می شود که علاقه او به غذاهای فست فود که طعمی مشابه دارند کاهش یابد. در روز دو نوع میوه و سه نوع از سبزیجات را در غذای کودک بگنجانید.

۲-شیر و آب:

بهترین نوشیدنی آب است و نیاز روزانه یک کودک فعال و شاد در روز به آب زیاد است. همیشه در دسترس کودک آب سالم و لیوان تمیز بگذارید. مصرف روزانه شیر برای کودکان در سن دبستان که دندان ها و استخوان های آن ها در حال شکل گیری است بسیار ضروریست شیر حاوی مقادیر زیادی ویتامین و کلسیم است و سه فنجان شیر برای هر کودک در طول روز ایده آل است.

۳- توجه به هشدار های بدن:

بدن شما هشدار گرسنگی و سیری را می‌دهد و این مهم است که به این هشدار توجه کنید. به کودک یاد دهید هر زمان که گرسنه بود چیزی بخورد و هر زمان که احساس سیری کرد از خوردن دست بکشد تا موجب پرخوری و افزایش وزن او نشود.

۴-کاهش فعالیت های نشسته:

زمانی که کودک محو تماشای تلویزیون می‌شود و بازی کامپیوتری را شروع می‌کند زمان زیادی بدنش بدون فعالیت باقی می‌ماند که همین موجب اضافه وزن در کودکان پر خور و تحلیل عضلات و ماهیچه ها در کودکان کم وزن می‌شود. بنابراین تا می‌توانید کودک را از تلویزیون، بازی با کامپیوتر و تبلت و ماشین های برقی دور کنید و او را تشویق کنید تا دوچرخه سواری کند بازی های توپی را انجام دهد او را به استخر ببرید تا تناسب بدن او حفظ شود.

۵- ورزش مرتب:

ورزش در کودکان چاق موجب کاهش اشتها و اضافه وزن می‌شود و در کودکان کم وزن اشتهای آنها را باز می‌کند پس در هر صورت کودک را به ورزش تشویق کنید و شرکت در کلاس های ورزشی در رشته مورد علاقه اش را در برنامه هفته‌گی او قرار دهید.

توجه به این موارد و رعایت آنها تا حدود زیادی موجب تناسب اندام می‌شود و عادت دادن کودکان به زندگی سالم بسیار آسان تر است. در کنار کودکان سالم شما والدین نیز با همراهی انها به تناسب اندام می‌رسید و در صورتی که دارای تناسب اندام هستید می‌توانید سلامتی خود را حفظ کنید و در تناسب اندام ثابت قدم بمانید.

 

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.