نحوه‌ی صحیح تغذیه کودک از بدو تولد تا یک سالگی

نحوه‌ی صحیح تغذیه کودک از بدو تولد تا یک سالگی

با این روش ها به شما نحوه‌ی صحیح تغذیه کودک را آموزش می‌دهیم و البته نگران نباشید اگر فرزند شما کمتر یا بیشتر از آن خواست تغذیه شود. یا اینکه بعضی از موارد را اصلا نخورد. میزان اشتها و علاقه در کودکان متفاوت است. قبل از پیروی از هر دستورالعمل برای تغذیه کودک با پزشک متخصص او مشورت کنید تا با توجه به شرایط فرزند شما راهنمایی های لازم را انجام دهد.

نحوه‌ی صحیح تغذیه کودک از بدو تولد تا ۴ ماهگی:

در این دوران بهترین تغذیه برای کودک شیر مادر است و در صورت تغذیه با بتری یا شیر خشک نباید هیچ نوع غذایی مثل عصاره برنج و سایر غلات به شیر اضافه کنید. چون اینکار باعث دریافت کالری مازاد توسط نوزاد می‌شود. در این مدت توجه داشته باشید که منحنی رشد کودک از حد نرمال فاصله نگیرد. و در صورت مشاهده هر نوع تغییرات ناگهانی در نمودار به پزشک مراجعه کنید.

نحوه‌ی صحیح تغذیه از ۴ تا ۶ ماهگی:

با شروع ۴ ماهگی می‌توانید کم کم غذاهای جامد را شروع کنید و اما منظور از جامد غذا هایی نرم، پوره شده است که معده نوزاد می‌تواند بخشی از آنها را جذب کند. والبته آکادمی پزشکی توصیه می‌کند که بهتر است این سبک از تغذیه از ۶ ماهگی شروع شود تا در سنین بالا موجب اضافه وزن در کودک نشود. برای شروع فرنی با آرد غلات و حریره را دو تا سه بار در روز در حجم کم امتحان کنید.

نحوه‌ی صحیح تغذیه ۶ تا ۸ ماهگی:

در این زمان شما می‌توانید در تغذیه کودک تنوع بیشتری ایجاد کنید. از میوه جات وسبزی جات استفاده کنید و انواع طعم‌های آنها را برای کودک امتحان کنید. از شکر و چاشنی‌ها استفاده نکنید تا نوزاد بتواند طعم واقعی غذا ها را تشخیص دهد. یکی از دلالیل گرایش بیشتر کودکان به سمت شیرینی جات این است که در این سن از آبمیوه ها و بسیاری از غذاهای آماده استفاده شود که طعمی مصنوعی دارند و موجب کاهش قدرت چشایی کودک می‌شوند. پس تمامی غذا ها و پوره ها را با طعم طبیعی به فرزند خود بدهید.

نحوه‌ی صحیح تغذیه از ۸ تا ۱۰ ماهگی:

کودک شما در این سن با غذا خوردن آشنا شده و تا حدود زیادی سلیقه غذایی او را شناخته اید و احتمالا فرزندتان چند دندان کوچک نیز برای جویدن غذا دارد. در این سن می‌توانید غذاهای انگشتی را شروع کنید. روی یک بشقاب پوره ها و سبزیجات پخته و تکه شده را بچینید، تکه های پاستا و بسیاری از غذاهای مورد علاقه کودکتان می‌تواند برای او هیجان انگیز و جالب باشد. در کنار غذا دادن خودتان اجازه دهید کودک با دستانش از غذا ها بردارد و بخورد. تا این سن تغدیه با شیر غذای اصلی کودک است و آن را ادامه دهید و حتما از غذاهایی با تنوع پروتئین، نشاسته و فیبر به طور متناسب در روز استفاده کنید.

نحوه‌ی صحیح تغذیه از ۱۰ تا ۱۲ ماهگی:

در این سن کودک شما تمایل دارد تا خودش غذا بخورد پس بهتر است یه قاشق دیگر هم به کودک بدهید.
تنوع خوبی از انواع گوشت و سبزیجات در بشقاب او قرار دهید و میان وعده هم یک بشقاب از میوه ها با تکه های کوچک برایش آماده کنید. کودک در این زمان می‌تواند شیر مادر یا شیر سویا را با فنجان بخورد. دو نا سه وعده میوه، دو تا سه وعده سبزیجات به همراه پروتئین و نشاسته و دو تا سه فنجان شیر در طی یک روز برای کودک آماده کنید.

دقت کنید تا این سن تغذیه با شیر غذای اصلی کودک شما محسوب می‌شود و در نظر داشته باشید غذا های آلرژی زا مثل سفیده تخم مرغ، غذاهایی که منشا اصلی آن را نمی‌دانید مثل عسل، ادویه ها، شیر گاو و فراورده های گاوی تا سن ۱۲ ماهگی و برخی از مواد غذایی تا دو سالگی برای کودک شما ممنوع است.

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.
www.mahdemahbod.ir
اینستاگرام مهدکودک را دنبال کنید