اتاق منفجر شده‌ی‌ کودک

ممکن است اتاق کودک ما مثل تصاویری که در اینترنت به عنوان اتاق کودک وجود دارند مرتب نباشد.
اما گاهی با صحنه های مواجه می‌شویم که فکر کردن به اینکه «از کجای این اتاق برای جمع کردن باید شروع کنم ؟!» هم سخت است. مدیریت حجم زیادی از اسباب بازی های نا مرتبط و کوچک که روی زمین ریخته و انواع لباس و اسباب بازی های بسیار گرانی که در میان این حجم غرق شده اند سخت است.
در این مطلب چند راهکار برای مرتب کردن اتاق کودک آورده ایم:

 

۱- اتاقت را مرتب کن !

 

به این نکته توجه کنید که کودکان می‌تواند یک اتاق مرتب را به سرعت بهم بریزند اما آنها توانایی مرتب کردن اتاق را مانند شما ندارند، پس از کودک توقع این را نداشته باشید که اتاقش را خودش به تنهایی مرتب کند. در اتاق در کنارش بنشینید و او را راهنمایی کنید.

 

۲- چه اتاقی بهم ریخته است؟

 

اتاقی که نتوان در آن راه رفت، نتوان لباس یا اسباب بازی در آن به راحتی پیدا کرد، کمد ها و کشو ها نا مرتب باشند و امکان بازی کردن و خواب در اتاق نباشد. کف اتاق مملو از اسباب بازی باشد و نتوان از وسایل اتاق استفاده کرد.

 

۳- طبقه بندی وسایل:

 

برای اسباب بازی های کوچک جعبه های مخصوص تهیه کنید و از کودک بخواهید هر سری از اسباب بازی ها را در جعبه ی خودش قرار دهد. با این کار به کودک یک فرمول برای مرتب کردن داده‌اید.

 

۴- وسایل اضافه:

 

هر ماه یک بار وارد اتاق شوید و اسباب بازی های بی استفاده را جمع کنید. آنها را در یک جعبه قرار دهید و در انباری بگذارید اگر کودک متوجه شد که آن اسباب بازی ها نیستند و آنها را خواست باز هم برشان گردانید و اگر نه آنها را به کودکان دیگر بدهید. اسباب بازی های خراب و شکسته را دور بریزید تا اتاق کمی خلوت تر شود.

 

۵-اتاق کودک جایی برای همه‌ی فعالیت‌ها

 

در اتاق کودک وسایلی با کاربرد های متفاوت است، وسایلی برای بازی لباس‌ها، وسایل هنری و ساز های موسیقی و برای هر کدام این وسایل گروه بندی کنید و در کمد و کشوی خاصی آنها را قرار دهید تا کودک بتواند به آنها دسترسی پیدا کند و موقع مرتب کردن هم آنها را سر جایشان برگرداند.

 

۶- الگوی مناسبی باشید

 

اگر شما اتاق نا منظمی داشته باشید نمی‌توانید انتظار داشته باشید کودکی منظم داشته باشید پس از خودتان شروع کنید.

 

۷- تشکر از کودک

 

شاید کودک نتواند به خوبی شما اتاقش را مرتب کند اما برای همان زحمتی هم که می‌کشد از او تشکر کنید و هر بار به او بگویید سعی کند اتاقش را کمتر بهم بریزد.

 

چند کلید طلایی

  1. از اتاق کودک در حالی که مرتب است یک عکس بگیرید، به دیوار اتاقش بزنید و به او بگویید اتاقت همیشه باید اینگونه باشد.
  2. تمام وسایل کف اتاق را بیرون از اتاق بریزید و از کودک بخواهید هر کدام را دوباره در سر جایش بگذارد.
  3.  قبل و بعد از هر بازی اتاق را مرتب کنید تا در پایان روز با حجم زیادی از ریخت پاش مواجه نشوید.

 

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.