سرما خوردگی، گلو درد و گوش درد در کودکان

بسیار طبیعی است که هر کودک در طول یک سال ۸ بار یا بیشتر سرما بخورد چون بیش از صد نوع ویروس در محیط زندگی وجود دارند که کودک در برابر آنها ایمنی ندارد چون قبلا آنها را نگرفته است. بیشتر این سرما خوردگی‌ها بین ۴ تا ۷ روز دوره دارند و ممکن است تا دو هفته در کودکان ادامه پیدا کنند. در این مطلب چند پیشنهاد برای کاهش علائم و راحتر گذراندن این دوره برای کودکان داریم.

  • به اندازه کافی به کودک مایعات بدهید.
  • استفاده از قطره و محلول بینی باعث برطرف شدن خشکی و گرفتگی بینی می‌شود.
  • اگر کودک بدن درد دارد ایبوبروفن می‌تواند درد را کاهش دهد و البته این دارو برای کودکانی که آسم دارند توصیه نمی‌شود. قبل از مصرف هر دارو با توجه به شرایط کودک حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • برای جلوگیری از شیوع بیماری در خانواده و اطرافیان از آنها بخواهید مرتب دست هایشان را بشویند.

 

کاهش سرفه، عطسه و آبریزش بینی:

برای کاهش سرفه در منزل از بخور سرد استفاده کنید. با سرف و عطسه بسیاری از میکروب ها از دستگاه تنفسی خارج می‌شوند. برای متوقف کردن آبریزش اقدامی نکنید و هر ساعت مجاری بینی کودک را تخلیه کنید و روی پره‌های بینی کودک را با ویتامین آ د یا وازلین چرب کنید. برای کودکان زیر ۶ سال خوردن داروهای آنتی هیستامین مضر است. در صورت مصرف با پزشک کودک مشورت کنید.

درمان گلو درد:

  • معمولا همرا با سرما خوردگی کودک دچار گلو درد هم می‌شود که برای کاهش درد می‌توانید از مسکن و ایبوبروفن استفاده کنید. اغلب گلو درد ها بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کنند اما اگر گلو درد به همراه تب تا چندین روز ادامه داشت به متخصص اطفال مراجعه کنید.
  • اگر کودک شما برای خوردن، خوابیدن و تنفس مشکلی ندارد نیازی به نگرانی نیست.
  • برای کودک می‌توانید با عسل و لیموی تازه و آب گرم یک نوشیدنی درست کنید تا بخورد و باعث تکسین درد و ترمیم بافت های ریز گلو شود.
  • ممکن است منشا گلو درد ویروسی نباشد و عفونت گلو موجب تورم و درد آن شده باشد که در صورت درد شدید، تب و لرز بهتر است برای تشخیص به متخصص مراجعه کنید.
  • اگر کودک دچار ضعف بی حالی و بیهوشی شد سریعا به بیمارستان بروید یا با اورژانس تماس بگیرید.

 

سرایت عفونت به گوش:

در نوزادان با مشاهده علائمی مانند بیقراری و زدن دست به گوش متوجه می‌شویم که در این ناحیه دچار درد هستند و کودکان بزرگتر از درد گوش ناراحت هستند. ممکن است ویروس ها به گوش ها رسیده باشند که البته با آنتی بیوتیک ویروس ها از بین نمی‌روند، معمولا علائم درد گوش بعد از مدت کوتاهی تا ۳ روز از بین می‌رود اما اگر پزشک علت را عفونت تشخیص داد و منشا باکتری بود با مصرف انتی بیوتیک به سرعت عفونت از بین می‌رود. بعد از بهبودی درد ممکن است تا چند روز احساس گرفتگی در گوش یا کاهش شنوایی ایجاد شود که مرور از بین می‌رود.

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.