سلامت روح و عواطف کودکان

برای بهبود سلامت روح و عواطف فرزندتان بهتر است اقداماتی انجام دهید. بسیاری از مشکلات روحی و عاطفی افراد از کودکی آن‌ها نشأت می‌گیرد، کودکانی که دارای سلامتی روحی هستند مطمئناً در آینده نیز کمتر دچار مشکلات روحی می‌شوند.

 

۱- زبان احساسات را به کودکان آموزش دهید

 

یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که باید به فرزندتان آموزش دهید این است که احساسات خودشان را درک کنند و آن‌ها را بیان کنند. بسیاری از کودکان از بیان حس ناراحتیشان خودداری می‌کنند زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که بیان کردن حس‌هایی به جز حس خوشحالی شرم‌آور است، به آن‌ها آموزش دهید حتی حس‌ ناراحتی و خشم خود را بیان کنند تا راه‌هایی برای رفع آن‌ حس‌ها پیدا کنید.

 

۲- خودتان را به جای کودکان تصور کنید

 

قبل از بروز حس عصبانیتتان نسبت به فرزندتان مکث کنید و اجازه دهید آن‌ها دیدگاه خود را بیان کنند. شما پس از شنیدن دیدگاه کودک می‌توانید واکنش دفاعی خود را کاهش دهید، اینکار باعث می‌شود حس اعتماد در کودک بیشتر شود.

 

۳- از رفتار و عکس العمل‌های کلی فرزندتان آگاه باشید

 

اغلب کودکان به جای بیان حسشان، آن را با رفتارشان نشان می‌دهند، به رفتار‌های آن‌ها دقت کنید و آن‌ها را برای بیان احساساتشان راهنمایی کنید. اگر کودک شما نمی‌تواند به خوبی با شما ارتباط برقرار کند حتما مشکلی وجود دارد اما نگران نباشید و با کمک یک مشاور کودک این مشکل را رفع کنید.

 

۴- خلاقیت او را تشویق کنید

 

کودکان باید مهارت‌هایی درباره‌ی احساسات و عواطفشان یاد بگیرند و ما به عنوان یک بزرگ‌تر در این آموزش نقش بسیار مهمی داریم. کودکان با یکدیگر متفاوت هستند پس ما باید استعداد‌هایش را کشف کنیم و او را تشویق کنیم تا با کمک این استعداد‌ها بتوانند عواطف خود را بیان کنند.روش‌های عالی برای کشف این استعداد‌ها وجود دارد مانند ورزش، هنر،بازیگری، نقاشی، رقص، عکاسی، موسیقی و… که می‌تواند به آن‌ها کمک کند در برابر احساسات و عواطف عکس العمل مطلوبی داشته باشند. اگر کودکتان یاد گرفته است از بیان احساساتش اجتناب کند، پرورش خلاقیت و استعداد‌های آن‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا احساساتشان را به شیوه‌های دیگر بیان کنند.

 

۵- به کودکان نشان بدهید داشتن حس‌هایی مانند قدرت و مبارزه در همه‌ی افراد وجود دارد

 

به کودکانتان بگویید که همه‌ی افراد بار‌ها در طول زندگی خود مبارزه‌ را تجربه خواهند کرد و هیچ حس شرم‌آوری در رقابت وجود ندارد. اغلب کودکان حس می‌کنند به اندازه‌ی کافی برای مبارزه قوی نیستند و این به دلیل کمبود اعتماد به نفس آن‌هاست. کودکان با فعالیت در گروه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

 

۶- به کودکان نشان دهید که آن‌ها مهم هستند

 

افکار منفی درباره‌ی خود یک مشکل بزرگ برای مردم آمریکای شمالی محسوب می‌شود این درحالی است که این افکار از دوران کودکی آغاز می‌شوند و بهترین زمان برای جلوگیری از این افکار همان دوران خردسالی است. اگر فرزند شما افکار منفی را دائماً تکرار می‌کند یعنی مشکلی وجود دارد، شما می‌توانید با کمک مشاوران کودک این مشکل را رفع کنید. باید از راه‌های مختلف اهمیت فرزندتان در زندگی را به او یاد آور شوید تا این افکار از او فاصله بگیرند.

 

۷- ترس کودکان را درباره‌ی بیان احساساتشان را از بین ببرید

 

بسیاری از بزرگسالان از بیان احساساتشان خجالت می‌کشند و این ناشی از ترس آن‌ها در دوران کودکی است. در نسل‌های متوالی این حس ترس از بیان احساسات وجود دارد اما اکنون باید این ترس را در کودکان از بین برد تا بتوانند در آینده به راحتی احساساتشان را بروز بدهند.

 

شما با کمک این نکات می‌توانید سلامت روحی و عاطفی فرزندانتان را در دوران کودکی و بزرگسالی تضمین کنید.

 

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.