پاک کردن لک‌های فرش

 

 

در منزل ما ایرانی ها فرش نقشی اساسی دارد و وجود آن ضروریست. در هر خانه فرش های دست بافت، ماشینی و موکت هایی داریم که زیر پایمان احساس امنیت و لطافت ایجاد می‌کنند ما از کودکی روی همین فرش ها بزرگ می‌شویم و طرح و نقش آنها برایمان جذاب است. اما حالا با داشتن کودکانی پر انرژی و مشغله های زیاد چگونه فرش هارا تمیز و بدن لک نگه داریم؟ و موقع لک شدن چه کنیم تا لکه برای ابد روی فرش نماند؟ برای پاک کردن لک‌های فرش چه کنیم؟

 

لکه‌ی جوهر

 

لکه ی جوهر را با مالش پخش نکنید تا بیشتر وارد بافت فرش نشود فقط با اسفنج یا حوله سعی کنید حجم آن را جذب کنید. با کمک خیساندن در شیر یا آب لیمو یا گیلیسیرین یا مایع ظرفشویی می‌توانید لکه را کمرنگ و محو کنید.

 

لکه‌ی نوشابه

 

بسیاری از اوقات لکه نوشابه بعد از پاک کردن دوباره نمایان می‌شود و علت آن این است که به درستی پاک نشده است. برای پاک کردن لکه نوشابه روی آن مخلوطی از سرکه و آب را اسپری کنید و منتظر شوید، بعد از ده دقیقه لکه را با اسفنج تمیز کنید.

 

لکه‌ای با علت نا معلوم

 

این لکه ها اکثرا با کمی کف ریش پاک می‌شوند. کافیست کمی کف ریش روی آن بگذارید و سپس با اسفنج آن را بردارید. کف ریش بیشتر لکه ها را پاک می‌کند.

 

لکه‌ی آدامس

 

روی تکه های باقی مانده آدامس یخ بگذارید تا منجمد شود و سپس به آرامی آدامس را از روی فرش بکنید.

 

لکه‌ی غذا

 

برای پاک کردن لکه های چرب غذا محلولی از مایع ماشین ظرفشویی و آب رو آن ها اسپری کنید و بعد از چند دقیقه محل مورد نظر را با اسفنج پاک کنید.

 

لکه‌ی شمع

 

با کمک یک تکه پارچه و اتوی داغ می‌توان به راحتی این لکه را پاک کرد. روی لکه تکه ای پارچه سفید بگذارید و روی آن اتو بگذارید و این کار را با قسمت های تمیز پارچه آنقدر تکرار کنید تا تمام شمع ها را جذب کند و لکه ‌ای باقی نماند.

 

آبنبات چسیده به فرش

 

ابتدا با کارد مخصوص کره خوری آبنبات را از روی فرش بکنید و سپس به کمک اسفنج خیس و صابونی روی لکه بکشید تا پاک شود.

 

بخار شوی

 

با استفاده درست از بخار شوی می‌توانید لکه های چربی و گرد و خاک را به راحتی از روی فرش پاک کنید و به وسیله‌ی حرارت بخار شوی فرش را ضد عفونی کنید. ابتدا لکه های عمیق را از روی فرش با روش های بالا بردارید و سپس با کمک بخارشوی کل سطح فرش را تمیز کنید.

 

مهدکودک دوزبانه ماهبد

هدف ما پرورش کودکانی شاد است.