پاسخ به سوالات جنسی فرزندان، رسالت اولیا

پدر و مادر شدن با پدری و مادری کردن تفاوت دارد. مادر شدن صرفا زادن و پدر شدن توانایی در بارور کردن نیست که این کار از عهده‌ی هر نر و ماده‌ای بر خواهد آمد . در پاسخ به سوالات جنسی کودکان دروغ نگویید آن‌ها جواب صحیح را پیدا خواهند کرد، شرم و خجالت را کنار بگذارید همه مسایل از شرم بیجا شروع می‌شود. رفتار شما باید حس راحتی و آرامش را به کودک برساند و ترس و واهمه را از او دور کند.
فرزند شما باید بداند که تحت هر شرایطی پذیرای او هستید و همیشه او را دوست خواهید داشت، تا ترسی بابت هیچ چیز نداشته و همه مسائل را به شما منتقل کند.

 

جواب دادن به سوالات جنسی کودکان

 

جواب دادن به سوالات جنسی کودکان، یکی از وظایف مهم والدین است. آموزش حریم‌های خصوصی بدن به آن‌ها، می تواند در کاهش کودک آزاری بسیار کارآمد باشد. اجازه دهید کودکتان سوالاتش را به راحتی از شما بپرسد. بهترین سن شروع آموزش به کودکان وقتی است که بچه‌ها اولین سوال را در حوزه جنسی از شما می پرسند، از همان دوران باید والدین آموزش‌های جنسی را به تدریج، متعادل و متناسب با ویژگی‌های سنی و با در نظر گرفتن حرمت و احترام و همچنین پرهیز از افراط و تفریط شروع کنند.

 

احترام به حریم خصوصی کودک

 

هرگز شلوار و لباس زیر کودکتان را در معرض دید دیگران تعویض نکنید و حتی برای شستشوی ناحیه تناسلی از او اجازه بگیرید تا اهمیت حریم خصوصی را حس کند. مهارت “نه” گفتن را به بچه‌ها بیاموزید. این کار جز با آموزشی که از خود او شروع می‌شود نیست، اگر او به شما نه می گوید برآشفته نشوید بلکه خوشحال باشید که سخت‌ترین کلمه که خیلی از ما قادر به بیان آن نیستیم را فراگرفته است.

 

راهنمایی درست کودک درباره سوالات جنسی

اسم اعضای تناسلی را به بچه‌ها درست آموزش دهید (مثلا در مورد دختر بچه ها می توانید از کلمه واژن استفاده کنید)، استفاده از اسامی متفرقه را کنار بگذارید، به آن‌ها یاد دهید صحبت در این موارد خارج از عرف است واگر کسی خواست در این موارد با او صحبت کند سریع شما را درجریان بگذارد و بگویید این حرف ها فقط در چارچوب خانه مطرح می‌شوند.

 

ایجاد امنیت و اعتماد برای کودک

بیشتر متجاوزین بچه‌ها را تهدید کرده و می‌ترسانند، به بچه ها بگویید هر کاری که کرده باشند دوستشان دارید. هرگز حتی برای تنبیه‌های معمولی هم این جمله رو به کار نبرید” این کارو کردی دیگه دوست ندارم”، بچه ها باید بدانند تحت هر شرایطی خانواده پذیرای اوست.
به بچه ها در مورد مسایل جنسی دروغ نگویید، اگر در مورد نحوه باردار شدن سوال کردند بهتر است با جفتگیری حیوانات شروع کنید.
در هر جامعه‌ای افرادی وجود دارند که از سلامت روح و روان بی بهره‌اند، پس این رسالت ماست که حریم خصوصی را به فرزندانمان آموزش دهیم.

حمیلا بخشی

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.