بازی با کودک ۱ تا ۲ ساله، کودک در این سن چقدر می‌داند؟

 

۱- زبان

در ۱۲ ماهگی کودک لغات را یاد می‌گیرد و واژه هایی که می‌تواند تلفظ کند بین دو تا ۵۰ کلمه است. تا دو سالگی کودک این لغات را افزایش می‌دهد و کم کم جملات کوتاه دو کلمه ای را بیان می کند. حرف‌های شما را متوجه می شود و جملات طولانی تر را می‌فهمد. نوزادان از شش ماهگی به لغاتی که بیان می‌کنید توجه می‌کنند و کم کم معنی آنها را درک می‌کندد اما در ماه های بعدی قادر به تلفظ کلمات می‌شوند. بنابراین کودکان بیشتر از آنچه که قادر به تلفظ هستند واژه ها را می‌شناسند.

 

۲- احساسات کودک حین بازی

در این سن کودکان ترجیح می‌دهند با بزرگترها بازی کنند چون با آنها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و سر مالکیت اسباب بازی ها موفق تر هستنند تا اینکه با یک کودک دیگر بر سر مالکیت جنگ و دعوا کنند. در این مرحله کودک از تجربیات جدید بسیار لذت می‌برد و برای این لذت ترجیح می‌دهد آن حرکت و بازی بارها تکرار شود. کودک بعد از یکسالگی راه می‌افتد و برای فتح دنیا قدم بر‌می‌دارد. به او اجازه دهید آزادانه حرکت کند و وسایل بی خطر را در مسیرش قرار دهید تا آنها را بشناسد و بررسی کند.
کودک در این سن به همه‌ی توجه شما نیاز دارد و در صورت عدم حضور شما احساس امنیت نمی‌کند و شروع به گریه خواهد کرد. پس او را طولانی مدت تنها نگذارید.

 

۳- وسایل محبوب کودک

 

کودک به شما و هر وسیله‌ای که در دست بگیرید علاقه دارد. کشف و بررسی اسباب بازی های جدیدش کمتر از آن زمانی که فکر می‌کنید طول می‌کشد و بیشتر مایل است بداند که شما چه کاری انجام می‌دهید.
هنگامی که در منزل مشغول انجام کار هستید باید به این نکته توجه کنید که برای جلب رضایت او باید در اختیارش دستمال، لباس، قاشق، کاسه، تلفن، کنترل و همه‌ی وسایلی که می‌بیند قرار دهید. پس هوشمندانه به کودک وسایل بی خطری مشابه آنچه که دارید بدهید و دقت کنید این وسایل کاملا تمیز باشند.

 

۴- اسباب بازی های مورد علاقه کودک

 

– توپ های رنگی
– خونه سازی و لگو
– پاستل روغنی و ماژیک
– عروسک های حیوانات و آدمک ها
– ماشین و انواع وسایل حمل و نقل
– جورچین ها
– پازل های بزرگ
– اسباب بازی های کشیدنی و هول دادنی
– هر اسباب بازی که موزیک بزند و حرکت کند.

 

۵- کتاب و شعر

 

کودک به حفظ کردن شعر ها و ورق زدن صفحات کتاب هایش علاق دارد و کم کم به قصه های شبانه عادت می‌کند. شعر ها را می‌خواند و از خواندن کتاب های تکراری بسیار لذت می‌برد. هنگام کتاب خواند مکث کنید تا ادامه جمله و شعر را بخواند و حافظه اش را به چالش بکشید.

دقت کنید کودکان در یاد گرفتن مهارت ها با هم بسیار متفاوت هستند و زمان دقیقی برای اعمال آنها نمی‌توان تعیین کرد. کودکان سالم دیرتر یا زودتر راه میافتند، دندان در می‌آورند و همه‌گی صحبت می‌کنند و هر کودک با توجه به شرایط و عوامل ژنتیک در نهایت به سایر همسالانش خواهد رسید.

 

مهدکودک دوزبانه ماهبد
هدف ما پرورش کودکانی شاد است.